Com podem fomentar l’aprenentatge cooperatiu amb perspectiva feminista en temps de pandèmia?

Nines Alquézar, de l’ONGD InteRed; Júlia Ramos, de l’Associació Edualter i Anna Oliveras, del Moviment Educatiu del Maresme van compartir les seves experiències en matèria d’educació cooperativa en la Jornada d’Educació, Cooperativisme i Feminisme impulsada per Coop Maresme i organitzada per Musicop SCCL.

Les mesures sanitàries a les aules per evitar els contagis de la Covid-19 presenten un repte pel professorat, que es planteja com continuar treballant per posar les cures al centre de l’ensenyament en el nou escenari de distanciament social.

El cooperativisme, el feminisme i les cures són tres conceptes que comparteixen la ideologia de la igualtat de drets. Com hauria de ser, doncs, una pedagogia que respecti aquests principis? Amb aquesta reflexió de Miquel Àngel Essomba, director de la càtedra d’educació comunitària de la Universitat Autònoma de Barcelona, va començar la Jornada d’Educació, Cooperativisme i Feminisme celebrada el passat dissabte 17 d’octubre. La trobada –els titulars destacats de la qual es poden llegir en aquest fil de Twitter– es va dinamitzar de manera virtual en motiu de les noves restriccions sanitàries davant l’augment de contagis per la Covid-19.

Durant la taula d’experiències, Anna Oliveras, membre del Moviment Educatiu del Maresme, va posar de manifest la importància de la col·laboració entre les famílies, els docents i els alumnes per fomentar l’aprenentatge cooperatiu. En aquesta línia, Júlia Ramos, de l’Associació Edualter, convidava les professionals a emmirallar-se en les cooperatives que des de fa molt de temps treballen per canviar el sistema educatiu, basat en les tasques reproductives, fruit del capitalisme. D’aquesta manera, proposa reflexionar a les aules sobre les diferències entre l’èxit, les necessitats i els drets, entre molts altres conceptes: “Són idees de les quals s’apodera el sistema capitalista, que hem de reformular a les escoles”. Per la seva banda, Nines Alquézar, membre de l’ONGD InteRed, valorava molt positivament les dinàmiques de l’educació popular, i com aquestes s’haurien de reconèixer i incorporar en les noves maneres de fer.

Roser Ramos, presidenta de Musicop SCCL, va reconduir la taula d’experiències per parlar de la importància de les cures en l’ensenyament, pel que Júlia Ramos va destacar la necessitat de parlar de com ens hem sentit durant el confinament, també amb els alumnes. Les noves mesures de distanciament social i l’obligatorietat de l’ús de la mascareta dificulten la creació de grups de suport a les escoles, que ja era complicat anteriorment amb un únic docent a l’aula responsable d’una trentena d’alumnes.La Jornada d’Educació, Cooperativisme i Feminisme va concloure amb els tallers experiencials sobre economies feministes a l’aula i les cures al món educatiu, que donarien pas a una dinàmica final amb Marta Dalmau. Al llarg de tota la Jornada, l’artista Delphine Boghos va recollir les reflexions més interessants en una relatoria gràfica.