Educació i antiracisme des de la mirada de l’ESS

En un món cada vegada més divers, és imprescindible abordar el racisme de manera crítica i activa dins els espais educatius per promoure la justícia social i la convivència intercultural. Coop Maresme s’implica en aquesta tasca des de l’Economia Social i Solidària, amb l’objectiu de construir espais més diversos, conscienciar sobre el camí que encara queda per recórrer i enfortir el compromís amb la transformació social i la defensa dels drets humans.

Un exemple d’aquesta aposta va ser la jornada organitzada durant el setembre de l’any passat, durant la jornada d’inauguració de l’espai de cotreball de Cafè de Mar, de la mà de la cooperativa La Tregua. Una iniciativa liderada majoritàriament per persones migrades. La Tregua treballa des d’una perspectiva socioeducativa, intercultural, antiracista i transfeminista, utilitzant l’art aplicat com a eina d’impacte social. Aquesta va comptar, a més a més, amb una relatoria gràfica en directe de la Clara Tanit, ella va captar els moments més significatius a través de les seves il·lustracions.

L’objectiu principal de la jornada va ser abordar com l’art pot ser un vehicle per generar canvi i construir comunitats més diverses i compromeses. La proposta va partir de dos moments formatius, és a dir, una primera part de contextualització i marc intercultural sobre el racisme i un altre sobre l’abordatge de l’antiracisme i aprendre col·lectivament, sota els principis transformadors del cooperativisme.


A partir de diferents reflexions i formes d’aplicar es va atendre la dimensió intercultural al nostre dia a dia posant l’accent en la necessitat de reconèixer que el racisme no només es manifesta en accions individuals, sinó que està profundament arrelat en estructures socials, econòmiques i educatives. Com els privilegis, sovint invisibilitzats, perpetuen desigualtats i exclouen certs col·lectius. També es va destacar la importància de posar el cos i l’experiència personal al centre, reconeixent que escoltar des de la diversitat és essencial per trencar barreres i prejudicis. Aquesta idea es va treballar a través de propostes pràctiques que van convidar les participants a moure’s i accionar a través del propi cos, generant un espai reflexiu on el debat i la introspecció es combinaven amb l’experimentació personal. Aquesta aproximació no només va afavorir la comprensió crítica del racisme estructural, sinó que va posar en relleu la necessitat de connectar la teoria amb vivències pràctiques per impulsar una transformació real.

Uns dels principals dubtes va ser com fer efectiva una educació intercultural crítica que qüestioni models establerts i alhora ofereixi eines pràctiques per transformar la realitat. Es va debatre sobre com gestionar la incomoditat que genera aquest procés, entenent-la com una oportunitat per aprendre i desaprendre. També es va plantejar la necessitat de repensar les pràctiques antiracistes perquè vagin més enllà del simbolisme i impactin realment en les estructures.

La jornada va concloure amb una crida a l’acció i a la implicació col·lectiva, subratllant que l’antiracisme requereix un compromís constant i una mirada crítica que integri l’art, l’educació i l’Economia Social i Solidària com a eines transformadores. Es va valorar molt positivament la creació d’aquests espais de reflexió col·lectiva, que permeten compartir dubtes i generar respostes per avançar cap a una societat més justa i igualitària.